הייתי רוצה לבנות: מכונת CNC

עובדים על פרוייקט? ספרו לכולם על תהליך העבודה. תנו לנו ללמוד מכם!
סמל אישי של משתמש
Alex
מנהל האתר
הודעות: 763
הצטרף: ה' ינואר 28, 2010 8:27 pm

הייתי רוצה לבנות: מכונת CNC

שליחה על ידי Alex »

שלום לכם!

כדי להעיר קצת את הפורום אני אפרסם כמה רעיונות שרצים אצלי בראש כבר די הרבה זמן אבל אין לי זמן לממש אותם.
סוג של בלוג עם פרטים טכניים שחשבתי עליהם, גם כדי ליצור נושא לדיון, גם כדי שאני בעצמי לא אשכח אם מתישהו יבוא היום ואני בכל זאת אתחיל לממש את הרעיון וגם כדי שאתם תוכלו ללמוד משהו מהתהליך ועוד יותר חשוב, כדי שתוכלו להגיב ולשפר את הרעיון.

כנראה שפירוט של כל אחד מהרעיונות האלה יפורסם בכמה חלקים כי לא יהיה לי זמן לכתוב פוסט כל כך ארוך...

שרשור זה יוקדש לחיידק שמדביק הרבה אנשים - מכונת CNC.
אותי זה הדביק כבר לפני כמה שנים טובות, אבל עד עכשיו זה נשאר בגדר רעיון. הרעיון הזה כנראה יתממש לפני רעיונות אחרים שפרסמתי כאן עד עכשיו. אפילו קניתי דרמל 4000 ואפילו אשתי הסכימה שאבנה את המכונה (היא כנראה עדיין לא יודעת כמה רעש זה הולך לעשות :lol: ).
היום יש כבר חיידק חדש - מכונות הדפסה תלת מימדיות, אבל אני עדיין נשאר עם החלום של מכונת CNC בגלל הצרכים שאפרט בהמשך.

מי שלא יודע מה זה CNC, אז בקצרה זו מכונה עם כלי חיתוך שמסתובב במהירות גדולה ויכול לנוע בכמה מישורים בהתאם לפקודות מחשב. ברוב המקרים מדובר על שלושה מישורים - קדימה, אחורה ולמעלה. בצורה כזו אפשר לייצר צורות תלת מימדיות מחומרים שונים. יש מכונות בתצורות שונות ובגדלים שונים. יש כאלה שהרוטור עצמו (הכלי שמסתובב במהירות) נע בכל שלושת המישורים, יש כאלה ששולחן העבודה נע בצירים X ו-Y והרוטור בציר ה-Z ויש כאלה שהשולחן נע בציר אחד, נניח X והרוטור בצירים Y ו-Z. לכל צורה יש יתרונות וחסרונות משלהם...

במקרה שלי אני חושב על התצורה האחרונה שהזכרתי. ההחלטה היא בגלל המיקום שיש לי על השולחן. בהתחלה חשבתי למקם את המכונה בקצה השולחן שלי, שם יש לי מקום צר יחסית ועמוק, כך שמשטח העבודה ינוע קדומה ואחורה והרוטור (דרמל שקניתי) ינוע שמאלה-ימינה ומעלה-מטה.
אבל אחרי זה התחרטתי על המקום והחלטתי שאני אמקם את המכונה על המדף שמונח לי על השולחן, שם אוכל לפנות מקום יחסית רחב, אבל מוגבל בעומק.

במחשבה שניה, תוך כדי הכתיבה אני חושב שאולי בגלל שיהיה לי יותר מקום לרוחב, אבנה את המכונה כך ששולחן העבודה ינוע בצירים X ו-Y והרוטור רק יעל ה וירד.

אנסה להסביר כאן את המכלולים של ה-CNC והמחשבות שהיו לי על כל אחד מהחלקים.

קודם כל אגדיר למה אני צריך את המכונה ומה היא אמורה לעשות. דרישות אלה יגדירו את הגודל והדיוק של המכונה.
כמו שכבר כתבתי בפוסט אחר, כמעת כל הפרוייקטים שרציתי לעשות הביאו אותי לזה שאני צריך איזה שהוא חלק מכאני שאף פעם אי אפשר היה להשיג. תמיד חשבתי - אם הייתי יכול לייצר את החלק בעצמי, זה היא פותר לי את כל הבעיות. דוגמא לחלק? גלגלי שיניים בצורות שונות למשל... אז מכונת CNC יכולה לפתור לי את הבעיה הזו.
הדבר השני שאני רוצה לעשות עם המכונה זה לייצר מעגלים מודפסים. במקום להשתמש בחומצה כדי שתוכל את האיזורי נחושת במעגל שלרוב מיוצרים בבית, אפשר להשתמש במכונת CNC כדי לגרד את הנחושת ולרוב לקבל דיוק טוב יותר ממה שאפשר לקבל מתהליך החימצון שעושים בבית. בהתחשב בזה שכבר כמה אנשים שאלו אותי על זה, כנראה שזה משהו שיכול לעשות לא רק לי, למרות שבלי קשר גם אני צריך את זה לצרכים שלי.

הגדרות האלה לא דורשות מכונה גדולה במיוחד. חשבתי על 20 ס"מ על 30 ס"מ, שגם זה כנראה קצת מוגזם. מה שכן דרוש זה דיוק מירבי עד כמה שאפשר. אני רוצה שתהיה לי יכולת לייצר מעגלים מודפסים שיתאימו להלחמת רכיבי SMD קטנים.
החלום הוא להגיע ליכולת יצירת קווים של 0.25 מ"מ (10mil) מרווחים 0.5 מ"מ (20mil) אחד מהשני. דיוק כזה לא יזיק גם ביצירת רכיבי מכאניקה...
www.4project.co.il
כל הרכיבים לפרוייקט שלכם
Amir
הודעות: 13
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 10:09 pm

Re: הייתי רוצה לבנות: מכונת CNC

שליחה על ידי Amir »

מכונת CNC זה אדיר...
אתה מתכוון לעצב את החלק שאתה צריך בתוכנת תלת מימד?
הנה סרטון של מכונת CNC מגניבה ועדינה למדי:
https://www.youtube.com/watch?v=pX1cO2XhMrg
סמל אישי של משתמש
Alex
מנהל האתר
הודעות: 763
הצטרף: ה' ינואר 28, 2010 8:27 pm

Re: הייתי רוצה לבנות: מכונת CNC

שליחה על ידי Alex »

מגניב! יש משהוא שאי אפשר לעשות מה-LEGO הזה? ;)

אני אגיע לתוכנה בהמשך... קודם אסיים את ההסבר על החומרה ומחשבות שהיו לי בדרך...

קודם כל צריך כלי עבודה טוב, חזק ומהיר כדי לכרסם את החומר שאותו צריך לעבד. הרבה מכונות קטנות שאנשים בונים בעצמם משתמשות בכלי עבודה מצויין הנקרה Dremel מבית Bosch. כלי שימושי מאוד בלי קשר למכונת CNC. כמו שכבר כתבתי, קניתי את הדגם ה-4000 שמגיע בערכה כזו:
עריכה: קישורים הורדו מכיוון שהעמודים לא קיימים יותר.
dremeleurope.com/dremelocs-il/product/2709/396/dremel%E2%80%8E%C2%AE-4000/dremel%E2%80%8E%C2%AE-4000

יש לו יותר כח מהדגמים הקודמים ויש לו די הרבה אביזרים שימושיים. העכרה מגיעה עם ציר גמיש ומאד קיוויתי שאפשר יהיה להשתמש בו כחלק שינוע על ה-CNC והמנוע עצמו יוכל להיות תלוי מעליו. ככה אפשר יהיה לפרק את הציר ולהשתמש בכלי אם אני צריך אותו לעבודות אחרות.
אבל כשבדקתי אותו קצת התאכזבתי לגלות שיש לו חופש תנועה בציר ה-Z, כלומר המקדח או הכרסם שמתקינים בתוכו יכול להיכנס קצת פנימה. לא הרבה, אבל בכל זאת יש תנועה שיכולה להשפיע על הדיוק לרעה, משהו שאני לא ממש רוצה שיקרה. בדרמל עצמו לא הרגשתי את התנועה הזו.
אז החלטתי שאני ארכיב את הדרמל עצמו כרוטור ולא את הציר הגמיש. זה אומר שחלק של המכונה שיחזיק את הרוטור יצטרך להיות גדול יותר בהשוואה למצב בו הייתי צריך להרכיב את ידית הציר הגמיש, כך שמנגנון התנועה צריך להיות חזק ויציב יותר כדי לעמוד בעומס. זה אחד הסיבות למה אני חושב שיהיה טוב יותר לעבור למצב בו השולחן נע בשני צירים והרוטור רק בציר אחד, גם ככה הוא יהיה מספיק גדול.

הנה קישור לציר גמיש כדי שתבינו על מה אני מדבר:
dremeleurope.com/dremelocs-il/product/2793/223/%D7%A2%D7%96%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%9B%D7%94/%D7%A6%D7%99%D7%A8-%D7%92%D7%9E%D7%99%D7%A9

מצד שני בגלל שעכשיו דרמל עצמו יהיה מורכב על המכונה, אולי אוכל להשתמש בתוסף זווית ישרה ליצירת חלקים מכאניים שונים... יש לי כמה מחשבות בכיוון שאפשר יהיה לנסות. הנה התוסף:
dremeleurope.com/dremelocs-il/product/2793/224/%D7%A2%D7%96%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%9B%D7%94/%D7%AA%D7%95%D7%A1%D7%A3-%D7%96%D7%95%D7%95%D7%99%D7%AA-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%94
www.4project.co.il
כל הרכיבים לפרוייקט שלכם
סמל אישי של משתמש
Alex
מנהל האתר
הודעות: 763
הצטרף: ה' ינואר 28, 2010 8:27 pm

Re: הייתי רוצה לבנות: מכונת CNC

שליחה על ידי Alex »

מרכיב נוסף במערכת הוא מערכת התנועה שמורכבת מכמה חלקים עיקריים:
מסילות לינאריות, מנועים ובורג הובלה.

נתחיל ממנועי. במכונות כאלה משתמשים במנועי צעד כי איתם אפשר לשלוט בצורה מדוייקת על זווית הסיבוב שלהם שממנו נגזר המרחק שעובר החלש אותו המנוע צריך להזיז. מה שהמנועים האלה לא מספקים זה משוב האם המנוע באמת עשה את הסיבוב (במכונות גדולות יש מערכת משוב מסודרת) והמנועים לא מודעים למיקום שלהם בכל רגע, כלומר הם יכולים להזיז את החלק של המכונה נגיד סנטימטר ימינה, אבל הם לא יודעים אם החלק היה בצד השמאלי של השולחן והתקדם ס"מ אחד ימינה או שהוא היה כבר הכי ימינה שאפשר והס"מ הנוסף הזה בעצם שובר את המכונה.

אם אתם שואלים למה צריך משוב, אז תדעו שמנועי צעד יכולים לפספס צעדים אם מפעילים אותם מהר מדי או שמופעל עליהם כח גדול שמונע מהם להתקדם (חיתוך או כרסום חומרים קשים). אני לא מתכוון לעבוד עם חומרים קשים, כך שאני פחות מודאג מזה, אבל מהירות העבודה כן חשובה לי ומאד יכול להיות שבאיזה שהוא שלב אבנה מערכת משוב, אולי אשתמש ברכיב כזה:
https://www.sparkfun.com/products/10932

אבל בגלל שלא חייבים את המשוב מהרגע הראשון, זה יהיה בגדר שיפורים למערכת.

לגבי המיקום של החלקים, לרוב במכונות פשוטות הכיוון נעשה בעיין. מסמנים בשרטוט איזו שהיא נקודה וכל פעם שצריך לבצע כוונון (למשל אחרי החלפת מקדח/כרסם) מביאים את המערכת למקום המסומן בצורה ידנית בעזרת התוכנה שמשתמשים ומשם התוכנה כבר יודעת למצוא את המקום שהיא צריכה.
זה עובד לא רע, אבל אני רוצה לבנות מערכת כיול די בימים הראשונים של המכונה כדי להגיע לדיוק מירבי. יהיה כנראה די קשה להגיע לדיוק של 0.25 מ"מ בעזרת העיניים.
מה שעושים זה מוסיפים למערכת פינה מחומר מוליך שנמצאת במקום ידוע במערכת, כך שכאשר המקדח נוגע בפינה הזו נסגר מעגל חשמלי והבקר של המערכת יוכל לסמן לעצמו שכרגע המקדח נמצא במקום הידוע ומשם יוכל להביא אותו לכל מקום שהוא צריך בעזרת כמות הצעדים הדרושה למנועי צעד.

לגבי הרס המכונה שהזכרתי, בדרך כלל מוסיפים מפסקי הגבלה לכל ציר שעוצרים את תנועת המכונה כדי שבאמת לא תהרוס את עצמה אם התוכנית שטענו לבקר לא תקינה או לא מותאמת למכונה עצמה. לפעמים גם משתמשים במפסקים האלה לכיוונון המיקום, אבל צורה זו פחות מדוייקת מהשיטה שהזכרתי קודם.

לגבי מנועים עצמם, כמה שיותר חזק, כך גם יותר טוב. אני מתכנן להשתמש במנועים שיש לי, כנראה כזה:
https://www.4project.co.il/product/step ... or-42x42mm

ובקרי מנוע כאלה כדי לספק את הזרם הדרוש למנוע:
https://www.4project.co.il/product/1146
www.4project.co.il
כל הרכיבים לפרוייקט שלכם
סמל אישי של משתמש
Alex
מנהל האתר
הודעות: 763
הצטרף: ה' ינואר 28, 2010 8:27 pm

Re: הייתי רוצה לבנות: מכונת CNC

שליחה על ידי Alex »

חלק הבא במערכת הוא בורג הובלה. זהו בעצם בורג ארוך שמחובר למנוע ומתרגם את התנועה הסיבובית של המנוע לתנועה הלינארית שחלק מהמכונה צריך לזוז. על הבורג יש אום שאם מזיקים אותו כדי שלא יסתובב, הוא יזוז לאורך הבורג כשהבורג יסתובב.
מכונות ביתיות רבות עושים שימוש במוט הברגה שאפשר למצוא בכל חנות חומרי בניין:
עריכה: קישורים הורדו מכיוון שהמסמכים לא קיימים יותר.
galboreg-shop.co.il/%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D-166-%D7%9E%D7%95%D7%98-%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%92%D7%94-%D7%A4%D7%9C%D7%93%D7%94-%D7%9E%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%91%D7%9F-%D7%9E%D7%9E.aspx

השיטה עובדת לא רע, אבל יש כמה בעיות:
לאום יש חופש תנועה על המוט, כלומר יש מצבים בהם המוט מסתובב כדי להזיז את הבורג, אבל הוא נשאר במקום. חופש תנועה זה רק מחמיר עם הזמן כי הבורג וההברגה על המוט נשחקים עם הזמן. בכל זאת הם לא ממש נועדו לצורת שימוש הזה. חופש תנועה זה נקרא באנגלית Backlash, תקראו על זה ב-wiki.
בחנויות אפשר למצוא אומים ארוכים, להם יש פחות חופש תנועה הבעיתית ולמכונות שלא דורשות דיוק רב אפשר בהחלט להשתמש בהם. מומלץ אפילו להשתמש בשני אומים על ציר אחד שמורכבים בצורה כזו שכל אחד מחוזק לכיוון נגדי, כלומר אם יש חופש תנועה בגלל שיש מרווח בין שיני ההברגה שעל המוט וההברגה של האום, אז אום אחד יהיה צמוד לצד השמאלי של השיניים על המוט ואום השני לצד הימני של השיניים.
הבעיה השניה זה המהירות שאפשר להגיע עם מוט הברגה. ההברגה עליו די צפופה וכל סיבוב של המוט מזיז את האום למרחק קטן יחסית (לא זוכר את המספרים). אפשר כמובן לסובב את המוט במהירות גבוהה יותר, אבל אז חוזרים לבעית המנועים שהם יכולים לפספס צעדים במהירויות גדולות.

במערכות מקצועיות יותר משתמשים במוט הברגה מיוחד הנקרא anti backlash lead screw, כלומר בורג הברגה ללא חופש התנועה הבעיתית. במערכת גדולות אפשר לראות שימוש בשרשרת כי כנראה די קשה לייצר מוטות הברגה באורכים של מטרים. במערכות קטנות בהם אין עומס על התנועה, כמו במכונות הדפסת 3D או אפילו מדפסות דיו הרגילות וסורקים משתמשים ברצועת תיזמון:
smallparts.com/belts/s/16411341/ref=gw_c_pt_be

מה שמיוחד במוטות anti backlash הוא שההברגה היא לא בצורת שיניים כמו בברגים הרגילים, אלה מרובעת. צורב הברגה כזו גם נקראת ACME. האום עצמו שנע על הבורג גם צריך מהיות מיוחד כדי להתאים להברגה. יש אומים פשוטים יותר שאופן הפעולה שלהם מאוד דומה לפעולה של האומים הרגילים, רק שהם מוצמדים לבורג ע"י קפיץ כדי להקטין את ה-backlash גם אחרי שהם נשחקים עם הזמן. אתר הזה מוכר אומים כאלה:
https://buildyourcnc.com/CNCMachineMechanicalParts.aspx

ויש גם אומים שמנסים למנוע את החיכוך בינם לבין המוט ע"י שימוש בכדורים קטנים כמו במיסבים. אפשר לזהות כאלה אם אתם רואים פתח לגירוז הכדורים באום. אלה לדעתי מספקים דיוק מירבי ויחזיקו מעמד לאורך זמן בהשוואה לפתרונות אחרים. מצאתי ב-eBay די הרבה סוחרים סיניים/טייוואניים שמוכרים מערכות מקצועיות כאלה במחיר דומה למה שהאתר buildyourcnc.com מוכר:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=ba ... m270.l1313

אני חושב שאלך על מערכות מ-eBay כי אני רוצה להגיע לדיוק גבוה ולא נראה שארצה לפרק את המכונה מדי פעם כדי להחליף את האומים. גם מהירות המכונה לא תזיק בכלל. בסופו של דבר זמן == כסף.
www.4project.co.il
כל הרכיבים לפרוייקט שלכם
סמל אישי של משתמש
Alex
מנהל האתר
הודעות: 763
הצטרף: ה' ינואר 28, 2010 8:27 pm

Re: הייתי רוצה לבנות: מכונת CNC

שליחה על ידי Alex »

רכיבים הבאים הם מסילות לינאריות. אלה הם בעצם מסילות שעליהם "נוסעים" החלקים הנעים של המערכת.
למה צריך אותם? כדי למנוע חיכוך בתנועה וכדי שהתנועה תהיה ישרה ובלי קפיצות.

זהו חלק חשוב במערכת, אבל מאד יקר. המחירים בארץ פשוט מטורפים וב-eBay אפשר למצוא דברים טובים במחירים שפויים יותר, אבל זה עדיין יוצא מאד יקר. כדי לעשות מערכת יציבה צריך שתי מסילות לכל ציר עם שני רוכבים על כל מסילה. מה גם שאם הולכים לכיוון של מערכת שבה השולחן נע בשני צירים, אז צריך שהמסילות יהיו באורך כפול טווח התנועה של הציר ואורך גדול יותר מגדיל את המחיר כמובן.

ב-eBay אפשר למצוא כמה סוגים של מסילות, כאלה שנוסעים על מוט פלדה, כאלה שמוט הפלדה יושב על תושבת אלומיניום וכאלה שנראים שטוחים כמו סרגל:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=li ... m270.l1313

לא יודע איזה מהם טוב יותר או טוב פחות, אני רק רואה שהמחירים מאד גבוהים. נראה לי שאלה עם מוט פלדה מקצועיים יותר וכאלה שמגיעים עם התושבת קל יותר להרכיב במערכת השולחן הנע.

בחיפושים אחרי מידע על CNC ברשת ראיתי לא מעט מכונות ביתיות שלא משתמשות במסילות בכלל, פשוט נותנים לשתי מתכות להשתפשף אחת בשניה.
המקפידים יותר שמים קצת גריז ביניהם... כנראה שזה עובד, אבל גם כמו במקרה של מוט הברגה, זה לא אמור להיות ככה. החיכוך יכול לתקוע את המנוע באיזה שהוא שלב.

באתר buildyourcnc.com מצאתי פתרון יצירתי מאוד כדי לא לשלם סכומים גדולים על המסילות, אבל לא לסבול מהחיכוך:
https://buildyourcnc.com/bearings.aspx
הם לקחו זוויות אלומיניום, על אחד מהם הרכיבו כמה מיסבים שנוסעים על הזווית השני. כל זה לא אמור לעלות כל כך הרבה וכנרה יתנו פתרון לא רע בכלל. את המיסבים אפשר למצוא ב-eBay, פרופיל אלומיניום אפשר להשיג בארץ... נראה לי שאלך לכיוון הזה!
אני חושב שאבנה את המסילות כך שהמיסבים לא יהיו בזווית של 45 מעלות, אלא מיסב אחד יסע מעל המסילה והשני יתן תמיכה מהצד, אותו הדבר גם בצד השני של הציר, מחזקים אותם יחד כדי למנוע חופש תנועה לא רצוי.
צריך יהיה לדאוג להרכיב את הכל בצורה מדוייקת וישרה.
www.4project.co.il
כל הרכיבים לפרוייקט שלכם
סמל אישי של משתמש
Alex
מנהל האתר
הודעות: 763
הצטרף: ה' ינואר 28, 2010 8:27 pm

Re: הייתי רוצה לבנות: מכונת CNC

שליחה על ידי Alex »

עוד רכיב שכמעט שכחתי זה מחבר בין המנוע למוט הברגה. בהתחלה נשמע שזה אמור להיות משהו פשוט, בסך הכל לחבר את ציר המנוע לציר המוט, אבל מסתבר שזה לא כל כך פשוט.
קודם כל קוטר הצירים שונה, למנוע שבחרתי הוא 5 מ"מ ולמוט יש 10 מ"מ, אז נניח שאפשר להשתמש באיזה שהוא מתאם בצורת צינור עם חורים בקטרים מתאימים בשני הצדדים, אבל מסתבר שזה לא טוב. חוץ מהקוטר השונה של הצירים קשה מאד למקם את המנועים בכזה דיוק כך שמרכז של אחד יהיה בדיוק מול המרכז של השני, כך שחיבור קשיח יכול לייצר ויברציות ורעשים מיותרים במערכת.

יש כמה סוגים של מחברים גמישים שמתגברים על החוסר דיוק הזה:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=fl ... m270.l1313

יש כאלה שעשויים כחלק אחד עם חריצים ויש כאלה שבנויים משני חלקי מתכת שכל אחד מותאם לקוטר ציר שונה וביניהם סוג של פלסטיק. עד כמה שהבנתי מהפורומים השונים המחבר שבנוי מכמה חלקים נחשב לטוב יותר מהמחבר השלם, במיוחד אלה של חברת LoveJoy. אתר זה מוכר כאלה, רק שאין להם קוטר של 5 מ"מ שאני צריך:
https://buildyourcnc.com/couplings.aspx

אני ראיתי גם מכונות ביתיות שכדי לייצר גמישות בין הצירים לקחו צינור גינה והדקו אותו לצירים בעזרת טבעות הידוק עם בורג. הבחור שעשה את זה רשם שהחיבור הרבה יותר טוב ממה שזה נראה לראשונה...

בכל זאת החלקים האלה לא ממש יקרים, כך שאלך כנראה על מחברים בעלי 3 חלקים.


הנושא שנשאר לחשוב עליו זה איך מחברים את הכל יחד...
ראיתי מכונות שעשויות מעץ, ראיתי גם כאלה שעשויות מצינורות מיים עשויים מברזל ומוברגים לכל מיני מתאמים שאפשר למצוא בכל חנות. ראיתי גם כאלה שהשקיעו והלחימו מסגרת ברזל רצינית לפי המידות שהם צריכים.
אני עדיין מתלבט עם הנושא הזה... עץ נראה לי לא יציב מספיק כדי להחזיק את החלק העליון של המכונה (זה עם הדרמל). צינורות ברזל יראו די מגושם, בכל זאת המכונה תעמוד על המדף בחדר עבודה... ציוד הלחמה לצינורות אין לי...

אם מסתכלים על מכונות הדפסה תלת מימדית, הם משתמשים פרופילים מאלומיניום שמחוברים ביניהם עם מוטות הברגה. יכול להיות שאלך על השילוב בין לוחות עץ כבסיס למכונה ושולחן שצריך לזוז לבין פרופילי אלומיניום עם מוטות הברגה כמסגרת כללית ומתקן לחלק העליון.
אני רוצה לבנות את המכונה בצורה כזו שאפשר יהיה לסגור לגמרי את המכונה כדי שהשבבים לא יתפזרו לי בכל החדר וגם כניסיון להפחית את כמות הרעש שהמכונה תייצר ולעטוף אותה עם מגשים של תקרה אקוסטית, מי יודע, אולי זה יעזור. אם לא יעזור, אז אעטוף אותה בפלסטיק שקוף כדי שאפשר יהיה לראות מה קורה בפנים...


בתור אספקת מתח כנראה אשתמש בספק מחשב רגיל. ספק זה למשל יכול לספק עשרות אמפר לקווים של 3.3, 5 ו-12 וולט:
עריכה: הקישור הורד מכיוון שהמסמך לא קיים יותר.
thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_00001755
מעל ומעבר לכל מה שצריך... וגם לא צריך לדאוג ליישור מתח לרכיבי האלקטרוניקה, הספק עושה את העבודה בצורה יפה.
www.4project.co.il
כל הרכיבים לפרוייקט שלכם
Amir
הודעות: 13
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 10:09 pm

Re: הייתי רוצה לבנות: מכונת CNC

שליחה על ידי Amir »

כל הכבוד.
הסדר והתכנון שלך מרשימים.
פשוט תענוג לקרוא את זה, ואפשר ללמוד מזה הרבה.

מחכה להמשך :)
סמל אישי של משתמש
Alex
מנהל האתר
הודעות: 763
הצטרף: ה' ינואר 28, 2010 8:27 pm

Re: הייתי רוצה לבנות: מכונת CNC

שליחה על ידי Alex »

נראה לי שכיסיתי את כל החלקים החומרתיים של המכונה, אפשר לעבור לתוכנה שתפעיל את המכונה...

לפי מה שהבנתי מהאינטרנט, רוב האנשים משתמשים בתוכנת Mach3 או EMC2 החינמי שרץ על הלינוקס. כאחד שעובד על הלינוקס כבר הרבה שנים (גם כרגע כשאני כותב את הפוסט הזה), כמובן שארצה להשתמש ב-EMC, אבל אחרי שבדקתי קצת איך שתי התוכנות האלה עובדות הבנתי שצורת העבודה היא שכל הפקודות מגיעות מהמחשב בזמן אמת, כלומר אם צריך להזיז את המכונה מנקודה לנקודה ולבצע אלף צעדים של מנוע, אז המחשב יתן אלף פקודות לבקר המכונה. לא סתם דורשים להשתמש בקרנל (תוכנת הליבה של לינוקס) מיוחד שמותאם לעבודות זמן אמת כדי להשתמש ב-EMC. אני לא ממש מתכוון לשים עוד מחשב בחדר עבודה כדי להפעיל את המכונה וגם לא מתכוון להתקין על המחשב הקיים גרסה שונה של לינוקס, אני רוצה להשתמש במחשב הקיים שמריץ Ubuntu 11.10 נכון לרגע זה. אני גם מצפה שהתוכנה והבקר יהיו מספיק חכמים כדי לדבר ביניהם בשפה משותפת ושהתוכנה תודיע לבקר שהוא צריך לבצע 1000 צעדים ואולי אפילו להגיד לו מה הוא צריך לעשות אחרי שהוא יסיים כדי שלא יהיה מצב שהמכונה מחכה למחשב...

בגדול כל התוכניות להפעלת מכונות CNC שמורות בפורמט שנקרא G-Code שבפשטות אפשר להגדיר כאוסף פקודות של "תזיז את הראש 5 ס"מ ימינה", "תוריד 2 מ"מ מטה", "תזוז קדימה 3 מ"מ" וכו'... פקודות כאלה לא יהיה קשה לתרגם למספר צעדים למנועים הפועלים כשיודעים את כל הפרמטרים של המכונה. לא נראה לי שיהיה קשה לכתוב תוכנה שתעשה את זה ותעביר פקודות לבקר המכונה שיצטרך לבצע אותם. בקר המכונה יהיה כרטיס ארדואינו כמובן שישלוט על בקרי מנועי צעד, מפסקי הגבלה וידאג לבצע כיול מיקום כשצריך.
מקבצי ה-G-Code לא יהיה גם קשה במיוחד לצייר תמונה שתציג את מה שהמכונה אמורה לעשות בסופו של דבר.

לגבי השאלה של אמיר אם אני הולך להשתמש בתוכנות עיצוב תלת מימד לחלקים, כנראה שאצטרך לעשות את זה בשלב כלשהו. אני לא ממש מכיר באילו תוכנות משתמשים לצרכים האלה. אני מכיר רק את ה-Google SketchUp שהיא תוכנה מעולה לדברים פשוטים. עשיתי חיפוש באינטרנט ואני רואה שיש כבר כלים שיודעים לתרגם את המודלים של SketchUp ל-G-Code, כך שגם באיזור הזה אין בעיה:
עריכה: הקישורים הורדו מכיוון שהמסמכים לא קיימים יותר.
sites.google.com/site/sketchuptogcode/
wiki.makerbot.com/google-sketchup
.kwartzlab.ca/2011/01/google-sketchup-design-cnc-rou/

הבעיה תהיה כשארצה לעשות משהו מיוחד, כמו למשל להוסיף מנוע רביעי כדי לייצר גלגלי שיניים בצורות שונות. אני לא חושב שכלים האלה ידאו להתמודד עם מה שאני צריך. כך שכנראה אצטרך גם במקרה הזה לכתוב משהו משלי. קצת שאפתני אבל אני מאמין שאפשרי.

לגבי מעגלים מודפסים, כבר יש כלים שיודעים לתרגם קבצי gerber (שזהו פורמט הקבצים שמשתמשים ליצירת מעגלים מודפסים) וגם קובץ קידוחים לפורמט ה-G-code, כך שעם זה לא אמורים להיות בעיות.

נראה לי שכתבתי את כל מה שהיה לי בראש על המכונה. אשמח לתגובות, במיוחד כאלה שיתקנו משהו שחשבתי עליו לא נכון או לא חשבתי עליו בכלל.
www.4project.co.il
כל הרכיבים לפרוייקט שלכם
סמל אישי של משתמש
Alex
מנהל האתר
הודעות: 763
הצטרף: ה' ינואר 28, 2010 8:27 pm

Re: הייתי רוצה לבנות: מכונת CNC

שליחה על ידי Alex »

תודה אמיר.

אני אשתדל לצלם את התהליך כשאתחיל לבנות משהו.
www.4project.co.il
כל הרכיבים לפרוייקט שלכם
שלח תגובה