facebook pixel בלוג: המסע לחיפוש ערכת אלקטרוניקה - www.4project.co.il
Main logo www.4project.co.il
כל הרכיבים לפרוייקט שלכם
עגלת קניות

העגלה ריקה

לקוחות נכבדים, אלה שעות הפעילות של המחסן במהלך פסח 2024:
ערב חג וחג ראשון (22-23/04) - המחסן סגור
חול המועד (24-25/04) - המחסן יפעל בין 8:00 עד 15:00
ערב חג וחג שני (28-29/04) - המחסן סגור
נחזור לפעילות רגילה ביום שלישי 30/04
חג שמח!

המסע לחיפוש ערכת אלקטרוניקה


2023-08-14 09:13:50
מאז שאני זוכר את עצמי, תמיד פירקתי דברים כדי לראות איך הם בנויים. הייתי אוגר חלקים ודברים שימושיים בארון שהיה לנו במרפסת. הייתי אומר שאפשר לקרוא לי מייקר (Maker) מגיל מאוד מאוד צעיר...

הילדות שלי

אם ישאלו אותי מה משך אותי לעולם האלקטרוניקה, בלי לחשוב אפילו שניה אני יכול להצביע בבירור על ערכת אלקטרוניקה שהיתה לי איפה שהוא בגיל 10-14:
"ערכת קוביות אלקטרוניקה רוסית"

זוהי מזוודה קטנה עם סוללות, רמקול ובורר, שלתוכה היה צריך להרכיב קוביות עם ציור של רכיבים עליהם.
היתה גם ערכה קצת יותר בסיסית, עם רמקול חיצוני וקצת פחות מקום לקוביות:
"ערכה בסיסית יותר של קוביות אלקטרוניקה רוסית"

מפה לשם היתה לי ערכה אחת עם הקוביות הצהובות ושתי ערכות בסיסיות, כך שהיו לי מספיק רכיבים כדי לנסות דברים לא סטנדרטיים...

הערכות היו מגיעות עם ספר שיש בו כמה עשרות מעגלים, תרשים חשמלי של המעגל, ציור המראה איך צריך לסדר את הקוביות והסבר שהיה ברור כנראה רק למהנדס שכתב אותו, אבל לפעמים היה כתוב גם משהו שימושי, כמו זה שצריך לסובב את המארז כדי לכוון לתחנת רדיו, או שצריך לחבר חוט בנוסף לקוביות:
"ספר של ערכת קוביות אלקטרוניקה רוסית"

היה אפשר לבנות דברים מגניבים ויחסית פשוטים, כמו מעגל שמצפצף בצורות שונות (הבורר או הכפתור היו משנים את התדר, או צפצוף משתנה כמו של אמבולנס), אבל היה אפשר לבנות גם דברים קצת יותר מורכבים, כמו רדיו שקולט תחנות שונות, משדר קטן שאיפשר לשדר קוד מורס לרדיו בחדר הסמוך ועוד הרבה דברים מגניבים. עם הזמן גיליתי שאחד המעגלים מגיב לתדר של רשת החשמל, כך שאפשר היה לגלות מיקום של קווי מתח...

עכשיו כשאני חושב על זה, לא היו נוריות, שזה היה יכול להיות עוד משהו מגניב לבנות איתו מעגלים. מאוד יכול להיות שבתקופה ההיא עוד לא היו לדים ולתת לילדים קטנים נוריות זכוכית כנראה שלא היה רעיון מוצלח במיוחד.

לפי מה שמצאתי באינטרנט, הערכות האלה פותחו בשנות ה-60 ויצאו לייצור ב-1977.

התרשים החשמלי כמובן שלא אומר כלום לילד שמשחק עם הקוביות, אבל הציור שמראה איך להרכיב אותן במארז היה ברור מאוד. זו אותה הגישה שגם Lego עובדים בה, מראים תמונה ומסמנים איפה להרכיב חלק כזה או אחר.

הקוביות היו עשויות מפלסטיק עם לשוניות מתכתיות בצדדים, וכאשר הופכים את הקוביה אפשר לראות את הרכיב שתואם לציור שעל הקוביה מולחם ללשוניות:
"מבנה הקוביות מבפנים"

לחצו על התמונה עם מקש ימני של העכבר ובחרו לפתוח ב-Tab חדש כדי לראות תמונה מוגדלת.

מישהו אשכרה ישב והלחים ידנית את כל הרכיבים והחיבורים האלה ואחרי זה הרכיב את הלשוניות בתוך הקוביה  Shocked emoticon
עם הזמן הלשוניות היו מתפרקות מהקוביה, היה צריך לכופף אותן קצת ולהחזיר למקום. המגע בין הלשוניות של קוביות סמוכות לא היה מושלם ולפעמים דברים פשוט לא עבדו. הערכות הנוספות שהיו לי שימשו כחלקי חילוף למקרים שלא הצלחתי לתקן קוביה כזו או אחרת...

כמו שאתם מבינים, המוצר היה זול ופשוט, תואם לתקופה הקומוניסטית של שנות ה-80, אבל עבד ברוב המקרים...

Fast forward בערך 30 שנה קדימה, הילדים גדלים והבן הבכור מתקרב לגיל שהייתי יותר משמח שתהיה לו ערכה בסגנון הזה, כדי שגם הוא יתנסה עם מעגלים אלקטרוניים ובתקווה יתחבר לזה ויבנה דברים גדולים ומסובכים...

חיפוש ערכת אלקטרוניקה

כמובן שלא מייצרים יותר ערכות כאלה. בזמנו מצאתי כמה אנשים שמוכרים אותן ב-eBay בתור פריט אספנות, אבל זו לא המטרה שלי. אני רוצה ערכה, שאפשר יהיה לחבר בקלות רכיבים שונים כדי לייצר מעגלים שעושים כל מני דברים מגניבים. ולא, מטריצה זה לא הפתרון לילדים בני 10-14. הרכיבים קטנים ממש, חיבור החוטים מסורבל לגיל הזה וזה פשוט לא זה. הייתי רוצה שזה יהיה באותו הסגנון, כמו Lego, מחברים דברים והם עושים משהו שנותן חיווי ברור לפעולת המעגל. ושיהיו מעורבים רכיבים בסיסיים: נגדים, קבלים, דיודות, לדים, טרנזיסטורים וכו', בלי מעורבות של תוכנה, נטו אלקטרוניקה בסיסית. משהו פשוט, ולא יקר...

יצאתי למסע חיפושים אחרי הערכה... אם אמצא, מעולה. אם לא, אולי זו הזדמנות טובה לייצר משהו שישמש כחומר לימוד לילדים שלי, וגם אולי אפשר יהיה למכור כמוצר שיהיה שימושי לאחרים.

חשבתי לעצמי, היה מגניב ביותר אם היו קוביות כאלה שמתחברות ביניהן עם מגנטים, פשוט מצמידים אותן ובונים מעגל לפי תמונה או שרטוט.
נזכרתי שראיתי משהו בסגנון הזה בקטלוג של SparkFun. חיפוש קצר והגעתי לערכה הזו:
"littleBits Deluxe Kit"

זוהי ערכת littleBits Deluxe Kit, שכוללת 18 רכיבים ולפי מה שרשום בתאור של המוצר, מאפשרת להרכיב 10 מעגלים שונים...
כמה זה עלה בזמנו? $195... שזה בערך 720 שקל בימינו. הייתי אומר שזה קצת יקר ל-10 מעגלים, שגם לא ממש ברור מה אפשר ללמוד מהם. אוקי, אפשר לתת נקודות על הדברים המגניבים שאפשר להרכיב מהרכיבים ועל המחברים המגנטיים, אבל כנראה שזהו זה. נראה שהרכיבים עושים דברים בעצמם, אולי המנוע, לדים והזמזם יגיבו לשינויי הפוטנציאומטר, וזה בערך כל מה שאפשר לקבל מהערכה. זה גם לא עונה על הרצון שיהיה מדובר ברכיבים בסיסיים, שאפשר יהיה אולי ללמוד קצת על הרכיבים על הדרך.

טוב, עברו כמה שנים מאז שראיתי את הערכה הזו אצל SparkFun, אבל הם הפסיקו למכור אותן די מזמן. בואו נראה אם יש להם משהו חדש. חיפוש של "littleBits" בגוגל מראה שהם עדיין מוכרים ערכות דומות. הנה ערכה לתלמיד littleBits STEAM Student Set שנמכרת ב-$309... שזה מעל 1100 שקל... נראה שזה לא הולך לכיוון הנכון...
אפשר כמובן לרכוש ערכות קטנות יותר או אפילו רכיבים בנפרד, אבל אם 18 רכיבים אפשרו בניה של 10 מעגלים, כנראה שכמה רכיבים בודדים לא ממש יעזרו לנו.

מה שכן, המחברים מגניבים, אולי אפשר להשיג כאלה למקרה שאחליט לפתח משהו בעצמי? קצת חיפוש באתר שלהם ואני מגיע לחבילה של 12 מחברים שעולה $16. לא זול, אבל מה שהטריד אותי יותר זה שהם מציינים שלמחברים האלה יש צד זכר וצד נקבה, זה אומר שיש מגבלה בדרך שאפשר לחבר את המודולים, שזה שובר את הרעיון של הקוביות שהיו לי בילדות. הייתי יכול להפוך ולחבר אותן איך שאני רוצה (או יותר נכון איך שהמעגל דרש). זה היופי של מודולריות, פותח הרבה יותר אפשרויות למעגלים שונים עם אותם הרכיבים. אני גם לא בטוח אם המחברים שהם מוכרים מיועדים לבניית מודולים חדשים, או רק כדי להתחבר למודולים קיימים. ניסיתי לעקוב אחרי התמונות של גרסאות שונות של littleBits וראיתי שהם שינו את המחברים עם הזמן, כל גרסה מנעה עוד ועוד אפשרויות חיבור, כנראה שאנשים בכל זאת מתעקשים לחבר את הרכיבים בצורה שונה מאיך שהם תכננו...

טוב... ממשיך לחפש... מגיע לדבר המדהים הזה:


זה יותר בכיוון של מכניקה מאשר רכיבי אלקטרוניקה בסיסיים. וגם כל קוביה כזו היא מיקרו-מחשב עצמאי. הקוביות מתקשרות ביניהן כדי לייצר יחד גוף שעושה משהו... רוצים לדעת את המחיר? ערכת Curiosity עם 10 קוביות וקצת אביזרים עולה $399. קוביות בודדות נמכרות בטווח בין $36 ל-$54... ממש לא הכיוון אליו התכוונתי, אבל ללא ספק מגניב.

צריך משהו פשוט יותר... טוב, מוותר על החיבורים המגנטיים, אולי יש כיוון אחר...
מוצא את הערכות Snap Circuits של Elenco:


נראה כמו צעד בכיוון הנכון... יש רכיבים בסיסיים בערכות: נגדים, לדים, דיודות, מפסקים וכפתורים. המחירים לא זולים במיוחד, אבל מבטיחים לנו שערכה של 75 רכיבים תאפשר לבנות 500 מעגלים! ערכה כזו עולה 549 ש"ח. אפילו מצאתי ערכה שאפשר לבנות רדיו עם הרכיבים שלהם, אם זה סוג של מדד להשוואה עם הערכה שהיתה לי בילדות... 
אבל רגע... מה יש בערכה כזו? 2 רכיבים יעודיים שמסתירים מעגל כלשהו לקליטת רדיו והגברה, 11 חיבורים, מפסק, בורר, רמקול ובית סוללות?
"ערכת Snap Circuits FM Radio"

זה לא הכיוון שלי... איפה המעגל שעושה את הקסם של מקלט רדיו? הסתכלתי קצת על המעגלים שאפשר לבנות מהרכיבים של הערכות הגדולות. אני מתרשם יותר ויותר שהנושא הוא סביב החיבורים ולא הרכיבים. כל הקטע שצריך לבנות את המעגלים לגובה כדי לייצר מחלף של מוליכים פשוט לא מתיישב לי בראש כמו שצריך. בסופו של דבר אם מסתכלים על מעגל שבניתם, רואים ערימה של רכיבים מחוברים אחד על השני, לא רואים את הסדר הלוגי בעיניים. זה לא רחוק ממעגל שעל מטריצה עם כדור של חוטים סביב כל הרכיבים.

עברו כמה שנים

הגיעה הקורונה ונושא זה נדחק הצידה. הילדים גדלו עוד קצת ודי פספסתי את הרכבת עם ערכה כמו שהיתה לי בילדות. אבל הילדים הצליחו לצמצם פערים עם מה שיש. הגדול (בן 16 היום) מתעורר כבר מעל שנה עם שעון מעורר שהוא בנה בעצמו מרכיבים מסדרת Grove, כולל כתיבת תוכנה, ומדי פעם משפר אותו עוד קצת. אחד השיפורים היה הוספת חיישן אור, כך שאם הוא סוגר את השעון ולא מדליק אור בחדר, השעון יתחיל לצלצל שוב אחרי כמה דקות. 
"הקטנה" בת 13 היום. לפני כמה שבועות השתתפה בקורס ארדואינו לצעירים שהעבירו ב-MakeLab יהוד. לפי מה שראיתי היא רצה עם החומר הרבה לפני המדריך...

לא מזמן היה דיון בקבוצת וואטסאפ של MakeLab על ערכת אלקטרוניקה בסיסית ואנשים הציעו ערכה זו:
"ערכת מעגלי אלקטרוניקה"

מאוד מזכיר את הערכה של Elenco שהיתה נפוצה בארה"ב בערך באותה התקופה בה שיחקתי עם הערכה של הקוביות בילדותי:
"Elenco Electronic Playground kit"

שזוהי בעצם מטריצה עם רכיבים קבועים על הלוח, עם קפיצים שמשמשים כמחברים שאפשר לכניס לתוכם חוטים כדי לייצר מעגל חשמלי. נראית כמו ערכה מצויינת להתנסות עם רכיבים בסיסיים. הערכה עולה סביבות 150 ש"ח ומגיעה עם ספר בעברית עם הסברים על כל רכיב ומעגל שבונים... (תודה ל-error0327 על התמונות):
"ערכת מעגלי אלקטרוניקה במציאות"
"הסברים על הרכיבים בספר הערכה"
"מעגלים בספר הערכה"

אבל לא זנחתי לגמרי את הרעיון. כל הזמן הזה הוא התבשל עוד קצת ועוד קצת בראש עד שהחלטתי לממש אותו כדי לראות איך זה יראה במציאות, אב-טיפוס כדי לראות אם מה שחשבתי עליו אפשרי... וזה מה שיצא בינתיים... תכירו את BEBs:
"מעגל עם רכיבי BEBs"

אני קורא להם BEBs - Basic Electronic Blocks.

בפוסט הבא אפרט יותר על הרעיון ומה אפשר יהיה לעשות עם רכיבי ה-BEBs.

מוזמנים להגיב, תוכלו לעשות זאת כתגובה לפוסט בפייסבוק.

הודעות נוספות:

  • בלוג נפרדים מ-Actobotics

    נפרדים מ-Actobotics

    2023-06-07 19:53:24

    העולם משתנה. גם המוצרים שנמכרים באתר. אבל לפעמים זה שינוי די גדול.
    אפשר להכריז סופית שהיצרן של סדרת רכיבי המכניקה Actobotics האינצ'יט החליט להפסיק לייצר סדרה זו ולעבור סופית לסדרת ה-goBILDA המילימטרית.

  • בלוג dual boot - נראה עובד

    dual boot - נראה עובד

    2023-05-05 21:38:04

    זהו פוסט שלישי בדרך ל-dual boot ואפשרות לעדכן תוכנה מרחוק.
    כדי להתקדם עם הרעיונות שלי לפתרונות בית חכם, אני צריך שלרכיבים המפוזרים ברחבי הבית תהיה אפשרות לעדכן את התוכנה בלי שאני צריך להתחבר ל-USB שלהם כדי לצרוב משהו. הרכיבים יכולים להיות מוחבאים במקומות ממש לא נגישים (מסתור כביסה, ארגז של התריס, קופסאות חשמל וכו').

  • בלוג שיפורים בהכנסת כתובת

    שיפורים בהכנסת כתובת

    2022-12-29 16:33:19

    האתר כל הזמן עובר שינויים ושיפורים. הרבה מהם כאלה שאתם לא ממש רואים, שיפורים בתשתיות ומערכת הניהל.
    שינוי האחרון נוגע בצורה בה אתם מכניסים כתובת למשלוח (לשליחים של UPS או דואר רשום).

  • בלוג שינוי חברת השליחויות ל-UPS פנים ארצי

    שינוי חברת השליחויות ל-UPS פנים ארצי

    2022-11-11 10:54:04

    התחלנו לעבוד עם UPS פנים ארצי שיספק שירותי משלוח עד הדלת וגם לנקודות איסוף. משלוחים לנקודות איסוף יחזרו בעוד כמה ימים אחרי שנסיים אינטגרציה עם המערכת של UPS. עלות המשלוח עד הדלת תהיה קצת יותר גבוהה ממה שהיה בעבר, לנקודות איסוף המחיר יהיה קצת יותר זול ותחרותי אפילו מול המחירים של הדואר במקרים מסויימים

  • בלוג קובץ HEX ואיך יודעים לאן לקפוץ

    קובץ HEX ואיך יודעים לאן לקפוץ

    2022-08-26 14:31:24

    ממשיך את החפירות באיזורי הזכרון של כרטיס Seeeduino XIAO שהתחלתי בפוסט הקודם...
    אחרי שפרסמתי את הפוסט נשארו לי בראש 2 שאלות עיקריות:
    איפה הנתונים שאצטרך לשלוח לכרטיס כדי לצרוב גרסה?
    מה קורה במעבד אחרי ה-bootloader, האם פונקציית ה-main יושבת בכתובת הראשונה ב-FLASH?